| 
 Jan Paweł II ukazuje taki szacunek dla człowieczeństwa, jaki rzadko 
w tych czasach można spotkać u innych osobistości, które dzierżą w ręku 
władzę, a jednak nie są usatysfakcjonowane tym, co posiadają. Rzeczywiście, 
inteligencja i wola człowieka ulegają zniszczeniu przez władzę, która wydaje 
się wypełniać i zaspokajać ich dążenia. Inaczej ma się rzecz z Janem 
Pawłem II: w jego osobie ludzką sytuację określa chrześcijaństwo, jest ono 
drogą do pełni szczęścia człowieka i wyrazem jego panowania nad materią. 
Śledząc wydarzenia tych 25 lat pontyfikatu, najbardziej rzuca się w oczy 
to, że chrześcijaństwo rzeczywiście dąży do pełni człowieczeństwa. Wszystkie 
papieskie podróże, jak długa wędrówka ku śmierci, znajdowały swoje 
uzasadnienie w oczywistej jedności, która wyraża geniusz chrześcijaństwa: 
Gloria Dei vivens homo. Chwałą Boga jest człowiek żyjący... w prawdzie 
światła, jaką jest Bóg obecny w historii ludzkości. Żyjący człowiek, o czym 
świadczy Papież, odkrywa swoją rozumność w utożsamieniu tego, co 
chrześcijańskie z tym, co ludzkie: to człowiek spełniony! Matka Najświętsza 
jest pierwowzorem tego spełnionego człowieczeństwa, co uzasadnia przywiązanie 
i miłość Jana Pawła II do Maryi z Nazaretu. 
Wielkość tego Papieża polega na tym, że przez ćwierć wieku mówił 
o chrześcijaństwie,  wzbudzając tym samym polemikę z całą kulturą 
ukształtowaną po XVIII wieku, a szczególnie tą odwołującą się do haseł 
Rewolucji Francuskiej. W epoce porażek mówił o chrześcijaństwie jako 
o zwycięstwie nad śmiercią, złem, nieszczęściem, nad nicością, która ciąży 
nad każdym ludzkim szemraniem. Uczynił to, dając dowód, że jego 
chrześcijańska wiara umacnia i rozwija solidnie umotywowaną rozumność; 
w obliczu upadku świata wykreowanego przez ideologię wyjaśniał prawdy 
wiary, ukazując ich racjonalnie przekonującą oczywistość. Jego wiara 
znajdowała potwierdzenie w przejrzystych racjach, tak iż entuzjazm wielu 
ludzi, milionów osób, które go słuchały, w tematach, które mogłyby budzić 
spory nie znajduje pretekstu do tego, by umniejszyć szacunek dla niego. 
W ten sposób jego fizycznie zranione człowieczeństwo nieustannie 
triumfowało w pozytywnych stwierdzeniach i w mocy jego napomnień. 
Wasza Świątobliwość, życzę ci wielu jeszcze lat życia, abyś mógł nadal być 
wiernym świadkiem tego największego wyzwania, jakim dzięki miłości do 
Chrystusa jesteś dla całego świata. Im częściej będzie słyszane i powtarzane 
to słowo - Chrystus, tym pełniej objawi się Jego przekonywująca moc. 
Chrześcijaństwo Jana Pawła II jest odbiciem całej "świeckiej" istoty 
chrześcijańskiego orędzia, tzn. tożsamości człowieczeństwa i wiary. "Każdy 
bezwiednie i niejasno czuje, że gdzieś jest dobro, co duszę pokoi, więc go 
koniecznie dostać usiłuje" (Czyściec, XVII, 127). Dante przedstawia 
doskonałą definicję rozumnej egzystencji. Największym zaś, najpełniejszym 
i każdemu znanym znakiem owego człowieczeństwa, owej tożsamości 
człowieczeństwa i wiary, którego żadne skrzywienia ani zaniedbania nie 
zdołały usunąć z serca człowieka, jest małżeństwo. 
Istotnie, w nauczaniu Papieża, kobieta dla mężczyzny i mężczyzna dla 
kobiety, są dostrzegalnym, widzialnym znakiem zwycięstwa, "pąku, który 
zakwitł", jak mówi Dante w swoim Hymnie do Dziewicy: są znakiem 
tożsamości człowieczeństwa i wiary. Piękno i dobroć obecne w tej jedności, 
ukazują się w najbardziej dowartościowującym to, co ludzkie sakramentalnym 
geście, jakim jest małżeństwo. Potwierdza to nauczanie Jana Pawła II. 
Miłość jest największą wartością człowieka, dlatego też porównanie 
z mężczyzną i kobietą jest najbardziej wyrazistą formułą ideału. Ojciec 
Święty niesie ten ideał, w myśl którego człowiek żyje tylko miłością, 
prawdziwą miłością. To, co ludzkie staje się prawdziwe w miłości, dlatego 
trudno się zgodzić, na przykład, z hiszpańskim poetą Juanem Ramonem 
Jimenezem, który pisze: "Teraz jest to prawdą, lecz dotąd było tak fałszywe, 
iż wciąż wydaje się niemożliwe". 
W myśli Jana Pawła II człowieczeństwo realizuje się dzięki prawdziwej 
miłości, która nie lęka się rozpaczy - takiej miłości, jaką opiewa Dante 
w swoim poemacie Nowe Życie: "Miłości, gdy blisko ciebie być mi się 
przytrafia, śmiałość mię jakaś i pewność wypełnia... i jakbym się w kogoś 
innego przemieniał". Warto tutaj zauważyć, że, podobnie jak u Dantego, 
spojrzenie Jana Pawła II na miłość ludzką, jest świadome owego przybliżania 
się do Ideału, który jest obecny w każdej przeżywanej przez człowieka 
chwili. Dlatego człowiek w swoim ziemskim życiu staje z jakąś cząstką 
samego siebie w postawie oczekiwania, co jednak nigdy nie jest przeszkodą 
w uznaniu, które nie jest wolne od dręczącej tęsknoty, że natura 
(albo Stwórca) żyje dla pewnego idealnego porozumienia. Pobrzmiewa 
to w kolejnych wersetach dantejskiego Nowego Życia: "O duchu słodki, 
miłości pełny... co duszy podpowiadasz: tęsknij". 
Wasza Świątobliwość, dziękuję.  
   |